انواع فرش دستبافت

انواع فرش دستبافت

انواع فرش دستبافت


انواع فرش دستباف

فرش دستباف از جمله مرغوب­ترین انواع فرش­های موجود در بازار جهانی و ایران است. همانطور که می­دانید بهترین فرش­های دستباف دنیا، با اسم ایران شناخته می­شوند. فرش دستباف قدمتی طولانی در خانه­های ایرانیان دارد و استادکاران ایرانی در زمینه بافت و پرداخت این نوع فرش تبحر ویژه­ای دارند.

نوع الیاف و روش دوخت هر کدام از فرش­های دستباف متفاوت است و شناخت آن­ها نیاز به سال­ها تجربه و دانش­اندوزی دارد. به همین ترتیب مسئله شست­وشو و نظافت این نوع فرش­ها نیز تکنیک­ها و روش­های خاص خود را می­طلبد. در ادامه با اشاره به انواع فرش دستباف به روش­ها و کیفیت شست­شوی فرش دستباف در قالیشویی بانو خواهیم پرداخت.

فرش دستباف

یکی از روش­های دسته­بندی فرش­های دستباف، استفاده از طرح این نوع فرش­ها است. به طور کلی استفاده از از سه طرح زیر در میان استادکاران فرش­بافی رایج است.

طرح بته جقه

بته جقه از طرح­های قدیمی ایرانی است که ریشه در باورها و فرهنگ­ ایرانی­ها دارد. رد پای طرح بته جقه را در انواع نقش و نگارهای خانه­های قدیمی، بر روی پارچه­های سنتی و همچنین بر روی قالی­های ایرانی می­توان دید.

طرح شاه عباسی

روش شناخت این نوع فرش دستباف دقت به استفاده از نقش گل شاه عباسی یا نیلوفر آبی است.

طرح افشان

نوع طرح به کار رفته در این نوع فرش ها اهمیت کمتری دارند و تاکید استادکار قالی بافی بیشتر بر افشان و پراکنده بودن تمامی طرح­های به کار رفته در فرش است.

مراحل شستوشوی فرش

غبارگیری از فرش

اولین مرحله کار در قالیشویی بانوغبارگیری فرش دستباف با استفاده از تجهیزات مخصوص است. غبارگیری فرش با نظر کارشناسی متخصصین فرش در قالیشویی بانو، به دو صورت دستی و یا با کمک دستگاه­های مخصوص انجام می­شود.

غبارگیری اگر توسط افراد متخصص و با ابزارآلات مخصوص انجام نشود، باعث آسیب­دیدگی فرش خواهد شد. در قالیشویی بانو عملیات غبارگیری با تجهیزات به‌روز و توسط کارشناسان فنی انجام و همچنین قبل از غبارگیری، هرگونه ایراد در فرش با استفاده از جاروهای مخصوص، بررسی می­شود.

شستوشو

بعد از انجام مرحله غبارگیری، شستشوی فرش یکی از اصلی‌ترین مراحل قالیشویی است که حساسیت بسیاری دارد. یکی از نکات مهمی که باید همواره در شستوشوی انواع فرش مدنظر قرار گیرد؛ تفاوت روش شستشوی فرش دستباف و ماشینی است. شستوشوی فرش دستباف و ابریشمی ملاحظات ویژه‌ای دارد و در صورتی که با مواد شوینده مرغوب شسته نشود؛ رنگ‌ها در آن با یکدیگر آمیخته می­شوند و فرش جلوه و زیبایی خود را از دست می­دهد.

قالیشویی بانو با شستوشوی حرفه­ای انواع فرش­های دستبافت، موی حیوانات، پرز و موجودات موذی میکروسکوپی در الیاف فرش را که در بسیاری از مواقع در شستشوی عادی قابل برطرف کردن نیستند؛ از بین می­برد.

آبکشی فرش

آبکشی فرش باید با فشار آب انجام ‌شود و بعد از آن نوبت به مرحله آبگیری می­رسد. در این مرحله فرش در داخل محفظه­ای قرار می­گیرد که مانند سانترفیوژ عمل می­کند. این دستگاه‌ها به شکل محفظه‌ای استوانه‌ای هستند و فرش در داخل آن‌ها به چرخش درمی‌آید.

خشک کردن فرش

نکته مهم در فرانید خشک کردن فرش مرطوب همزمان و یکدست خشک شدن قالی است، به طوری که از زرد شدن رنگ فرش جلوگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

صفحه اصلیسفارش آنلاینتماس فوری